ارسال شده در

4 نکته مهم و اساسی درباره ایجاد مدرسه صادرات در کشور

مدرسه صادرات : ارتقای دانش صادراتی در شرایطی که فرهنگ غالب تجاری در ایران فرهنگ واردات است، امری ضروری است.

مدرسه صادرات : ارتقای دانش صادراتی در شرایطی که فرهنگ غالب تجاری در ایران فرهنگ واردات است، امری ضروری است.

مدرسه صادرات : ارتقای دانش صادراتی در شرایطی که فرهنگ غالب تجاری در ایران فرهنگ واردات است، امری ضروری است.

مدسه صادرات : حمیدرضا صالحی

۱٫ آموزش‌های صادراتی که تاکنون توسط نهادهای دولتی و بخش خصوصی برگزارشده است. سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی دوره‌هایی را در این زمینه برگزار کرده است.  شرکت‌های بخش خصوصی برای فراگیری آموزش‌هایی درزمینهٔ مارکتینگ، فنون مذاکره و زبان خارجی با محوریت تبادل تجاری و مبادلات تجاری از این دوره‌ها استفاده کردند و سابقه برگزاری چنین آموزش‌هایی در کشور پیش از اشاره وزیر صنعت، معدن و تجارت در دو سال اخیر درباره ارتقای دانش صادراتی در کشور وجود داشته است.

۲٫طی دو سال اخیر از سوی مسئولان تجاری کشور اظهارنظرهایی درباره آموزش‌های صادراتی مطرح‌شده است. پس از اشاره وزیر صنعت به این مسئله دوره‌هایی توسط اتاق‌های بازرگانی در شهرستان‌ها برگزار شد و از همان زمان طرح ایجاد مدرسه صادرات در رسانه‌ها مطرح شد اما تاکنون سازمانی با این نام شکل نگرفته است. این در حالی است که با توجه به مفاد اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های بلندمدت برای تقویت صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت تعلیم نیروی انسانی متخصص در این زمینه ضروری است.

۳٫ایران کشوری است که واردات در فرهنگ تجارت آن قوت بیشتری از صادرات دارد. سال‌هاست نفت را استخراج کرده و فروختیم و با درآمد آن اجناس را وارد کردیم. حتی درگمرکات بیشتر با اصطلاح مبادی ورودی مواجه هستیم تا مبادی خروج و ورود و این نشان می‌دهد فرهنگ غالب در تجارت ما، فرهنگ واردات است. این مسئله کار ما را درتوسعه صادرات غیرنفتی سخت‌تر می‌کند.

۴٫تأسیس مدارسی برای ارتقای دانش صادراتی در ایران یکی از اولویت‌های امروز ماست و البته این مدارس باید زیرمجموعه بخش خصوصی قرار بگیرد. علاوه بر آموزش‌های متناسب با نیاز تجارت کشور یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرات ایران این است که مشخص نیست چه سازمانی متولی و متصدی بخش صادرات است. سازمان‌های متعدد مداخله‌گر در بحث صادرات زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دیگر سازمان‌های دولتی هستند و این در حالی است که باید در این بخش برای تحقق اهداف صادراتی و توسعه صادرات غیرنفتی به نهادی به‌عنوان متصدی صادرات برسیم که زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری قرار بگیرد.

منبع : اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *